لزوم حرکت مشتقه به سمت دارایی‌های مالی

لزوم حرکت مشتقه به سمت دارایی‌های مالی

نشست بازار مشتقه در ایران، چالش ها و راهکارها به همت پیشگامان دنیای مالی و استارتاپ مشتقه ریسکاو با حضور میثم فدائی واحد مدیرعامل فرابورس ایران، علی نقوی مدیر عامل بورس انرژی ایران، سید محمدجواد میرطاهر عضو هیئت مدیره بورس تهران، رحمان آراسته مدیرمشتقه و صندوق های کالایی بورس کالا و با حضور و مشارکت فعالان و کارگزاران بازارمشتقه، روز یکشنبه ۱۲ تیرماه در سالن حجه الاسلام موسویان(ره) فرابورس ایران برگزار شد.
محمدجواد میرطاهر عضو هیات مدیره شرکت بورس تهران در نشست «بازار مشتقه در ایران، راهکارها و چالش‌ها» به مقایسه معاملات مشتقه ایران و دیگر کشورها پرداخت و گفت: در حالی مشتقه ایران بیشتر روی کامودیتی‌ها وجود دارد که در جهان عمده معاملات روی دارایی‌های مالی است و حل شدن مشکلات زیرساختی باعث می‌شود در ایران نیز مشتقه به سمت دارایی‌های مالی برود.

عضو هیات مدیره بورس تهران یکی از مهم‌ترین الزامات استفاده از ابزار مشتقه را کمک به فرآیند کشف قیمت دانسته و ابراز داشت: مشتقه به معنای تشکیل دادن بازار متشکلی است که افراد درباره قیمت آینده با یکدیگر صحبت می‌کنند. مشتقات ارزی می‌تواند به کشف قیمت ارز در آینده اقتصادی ایران کمک کند.

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری صبا تامین با تاکید بر اینکه در ایران هم افراد بسیار ریسک‌پذیری وجود دارند، افزود: اگر ابزارها و بازارهای متشکل وجود داشته باشد این افراد به سمت این بازارها هدایت و راهنمایی می‌شوند، در غیر این صورت مشکلات قانونی و فراقانونی به وجود خواهد آمد.

عضو هیات مدیره شرکت بورس تهران به اقدامات این بورس در زمینه رفع چالش‌های معاملات مشتقه اشاره داشت و گفت: این موضوع در جلسات بورس تهران مطرح شده است که اگر بتوانیم فکری برای بازار ثانویه، بازارسازی و بازارگردانی و نوسان‌پذیری کنیم، اوراق مشتقه روی دارایی‌های مالی هم تعریف خواهد شد.

میرطاهر لزوم مشخص شدن جایگاه« hedge fund»، «تسهیل اختیار خرید و فروش تبعی» و «طراحی اوراق آتی و آپشن روی صندوق‌ها» را از جمله راهکارهایی دانست که به توسعه و تعمیق بازار مشتقه کمک خواهد کرد.

ویدئوی کامل این سخنرانی را اینجا ببینید.