رونمایی از سه خدمت مالی جدید گروه مالی صبا تأمین

رونمایی از سه خدمت مالی جدید گروه مالی صبا تأمین

گروه مالی صبا تأمین همزمان با برگزاری نمایشگاه بین المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی سازی (کیش اینوکس)، از سامانه تحلیل بازار بدهی، سامانه مدیریت ریسک صندوق‌های سرمایه‌گذاری و باشگاه مشتریان صبا تامین رونمایی کرد.

به گزارش روابط عمومی گروه مالی صبا تامین، این شرکت با حضور در نمایشگاه کیش اینوکس که از 14 الی 17 ام آبان ماه در جزیره کیش برگزار شد ضمن رونمایی از سه خدمت جدید مالی، یک تفاهم نامه همکاری نیز امضا کرد.

رونمایی از سامانه تحلیل بازار بدهی

علی سلیمانی، عضو موظف هیأت مدیره و معاون برنامه‌ریزی و امور شرکت‌های گروه مالی صبا تأمین، ضمن رونمایی از این سامانه که در غرفه گروه مالی صبا تامین برگزار شد، با بیان اینکه در توسعه بازار تامین مالی در بازار سرمایه سبب افزایش جذابیت سرمایه گذاری این بازار خصوصا برای صندوق‌های بزرگ درآمد ثابت شده است، گفت: با این حال به دلیل ذات پرنوسان تصمیمات اقتصادی و سیاسی موثر بر بازار بدهی (عمدتا در قالب تغییرات نرخ بازده بدون ریسک) و تعدد نمادهای اوراق با درآمد ثابت، انجام واکنش مناسب با هدف کسب سودهای آربیتراژی و یا جابجایی میان اوراق درآمد ثابت بدون وجود سامانه های اختصاصی کار دشواری خواهد بود.

سلیمانی در خصوص امکانات ارائه شده توسط این سامانه افزود: با توسعه سامانه داشبورد بازار بدهی امکان دریافت اطلاعات مهم اوراق درآمد ثابت بازار بدهی شامل تاریخهای سررسید، آخرین قیمتهای معاملاتی و نرخهای YTM ناشی از آن، روند تغییرات نرخ YTM، YTC بر اساس پرتفوی سرمایه‌گذاری، محاسبه دیرش و تحدب هر ورقه، تفاوت میانگین نرخهای بازار با نرخ یک ورقه خاص و سایر اطلاعات مفید جهت تصمیم‌گیری‌های اقتصادی ارائه خواهد شد.

به گفته وی شرکت‌های سرمایه‌گذاری و صندوق‌های درآمد ثابت می توانند با در اختیار داشتن این نرم‌افزار به سرعت اقدام به تصمیم‌گیری‌های دقیق اقتصادی و مدیریت دقیق منابع خود در بازار بدهی اقدام کنند.

رونمایی از سامانه مدیریت ریسک صندوق‌های سرمایه‌گذاری

معاون برنامه‌ریزی و امور شرکت‌های گروه مالی صبا تأمین در ادامه مراسم رونمایی از خدمات جدید مالی گروه مالی صبا تامین، با بیان اینکه با توجه به هزینه‌های مادی و معنوی بالا در فرآیند مدیریت ریسک به صورت سنتی، ضرورت تغییر این فرآیند به یک ساختار سیستماتیک و در قالب سامانه‌‏ای متمرکز، ایجاد شده است، گفت: به دنبال این نیاز در بازار سرمایه، سامانۀ مدیریت ریسک، به عنوان  یک سیستم یکپارچه برای پیاده‏ سازی مدیریت ریسک سازمانی از مرحلۀ شناسایی تا مرحلۀ بازخورد و کنترل، توسط گروه مالی صبا تامین، طراحی و مورد بهره برداری قرار گرفت.

سلیمانی افزود: در این سامانه دیتاسنتر و داشبورد محاسباتی مدل‏ های کمی اندازه ‏گیری ریسک‌های کمی اعم از مالی، بازار، نقدینگی، اعتباری و …، پرسشنامه‏ های کیفی اندازه ‏گیری ریسک‏‌های کیفی اعم از عملیاتی، منابع انسانی، فرآیند و … به صورت اثربخش طراحی شده است.

حسین محمودی، مدیرعامل شرکت خدمات مدیریت صبا تامین نیز در ادامه این برنامه افزود: سامانۀ مدیریت ریسک می‏‌تواند با ارائه گرافیکی و شماتیک از ریسک ‏های پیش‏روی سازمان، در کنار گزارش کاملی از رویدادهای مالی و غیرمالی هر صندوق، استراتژی‏ های مدیریت ریسک‌‏های مختلف را در قالب سناریوهای متعدد ارائه و چشم‏ انداز سبدگردان را در مقایسه با ریسک ‏های فعلی و همچنین شکاف موجود میان وضعیت فعلی و برنامۀ کوتاه مدت و بلند مدت آن در مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری ارائه نماید.

امیرحسین یعقوب زاده، مدیر ریسک گروه مالی صبا تامین نیز ضمن برشمردن ویژگی‌های این سامانه توضیح داد: شناسایی وضع موجود صندوق‌های سرمایه‌گذاری، ریسک سهام صندوق‌ها، ریسک اوراق صندوق‌ها، ریسک سپرده‌های صندوق، ریسک تمرکز مشتریان، مقایسه صندوق‌ها، بازار بدهی، ریسک اعتباری، ریسک عملیاتی، ریسک عملکرد و ریسک کلان از جمله ویژگی‌های این سامانه هستند.

آغاز به کار باشگاه مشتریان صبا تامین

شرکت کارگزاری صبا تامین با هدف افزایش رضایت مشتریان و جذب هرچه بیشتر مخاطبان حقیقی، اقدام به راه‌اندازی باشگاه مشتریان نموده است.

باشگاه مشتریان کارگزاری صباتامین با نام “صبا” با هدف ارائه خدمات بیشتر به مشتریان حقیقی خرد فعال در بازار سرمایه شکل گرفته است و همزمان با برگزاری نمایشگاه کیش اینوکس مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

معاون امور برنامه ریزی و امور شرکت‌های گروه مالی صبا تأمین در خصوص مزایای در نظر گرفته شده در باشگاه مشتریان کارگزاری صبا تامین گفت:  امکان بازگشت بخشی از کارمزد معاملات در قالب تخفیفات، متناسب با گردش مشتریان، اعطای اعتبار معاملاتی متناسب با گردش ماهیانه با در نظر گرفتن تخفیف در هزینه مالی، امکان خرید واحدهای صندوق اوصتا بدون پرداخت کارمزد کارگزاری، به صورت مستقیم از باشگاه مشتریان با استفاده از مانده نقد موجود در باشگاه، شرکت در قرعه کشی صندوق های طلایی، امکان خرید اشتراک های ماهیانه و کدهای تخفیف از فروشگاه باشگاه مشتریان و  امکان شرکت در دوره های آموزشی بازار سرمایه با استفاده از مانده نقد باشگاه از جمله خدمات ارائه شده در باشگاه مشتریان صبا است.

امضای تفاهم نامه با شرکت فارا

همچنین گفتنی است، گروه مالی صبا تأمین در نمایشگاه بین المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی سازی (کیش اینوکس)، با شرکت خدمات فناوری اطلاعات رفاه ایرانیان (فارا) توافق نامه امضا کرد.

سامانه باشگاه مشتریان فارا یک سامانه جامع زیر نظر وزارت رفاه کار و امور اجتماعی است که با هدف ارائه خدمات و تسهیلات اعتباری در خصوص خرید کالا و … در اختیار افراد و بازنشستگان عزیز قرار گرفته است.

 علی سلیمانی، عضو موظف گروه مالی صبا تامین با بیان اینکه این سامانه در بخش های مختلفی مانند خدمات درمانی و سلامت، کالاهای اساسی، بیمه و… امکانات قابل توجهی در راستای توانمندسازی بازنشستگان ارائه می‌نمایدف گفت: گروه مالی صباتامین در راستای ایجاد هم‌افزایی بیشتر، گسترش همکاری‌های دوجانبه و بهره‌مندی از ظرفیت‌های دو مجموعه، اقدام به انعقاد توافق‌نامه همکاری با شرکت خدمات فناوری اطلاعات رفاه ایرانیان با برند تجاری فارا نموده است.

به گفته وی در این راستا دو مجموعه تلاش دارند با ارائه طیف وسیعی از خدمات مالی و سرمایه‌گذاری ضمن تکمیل زنجیره ارزش در باشگاه مشتریان تامین اجتماعی، گامی اساسی را در راستای توانمندسازی بازنشستگان کشور بپیمایند.

به گفته سلیمانی از جمله موضوعات این تفاهم‌نامه می‌توان به تسهیلگری در اجرای طرح‌های مشترک حوزه مالی و سرمایه‌گذاری باشگاه مشتریان فارا، لیستینگ صندوق‌های سرمایه گذاری در باشگاه مشتریان، اتصال خدمات حوزه سرمایه‌گذاری، معاملات خدمات بورسی و بیمه ،تعریف و اجرای کمپین‌های مشترک تبلیغاتی و اجرای طرح توثیق صندوق و اخذ وام برای مخاطبین اشاره کرد.