صبا تأمین 96 درصد سود تقسیم کرد/ برنامه عرضه اولیه نفت ستاره خلیج فارس و سنگ آهن مرکزی توسط صبا تامین

صبا تأمین 96 درصد سود تقسیم کرد/ برنامه عرضه اولیه نفت ستاره خلیج فارس و سنگ آهن مرکزی توسط صبا تامین

مجمع عمومی عادی سالانه گروه مالی صبا تأمین با تقسیم 96 درصدی سود میان سهامداران برگزار شد.

در ابتدای این نشست سید محمدجواد میرطاهر مدیر عامل گروه مالی صبا تأمین با ارائه گزارش فعالیت این شرکت در سال مالی منتهی به ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰3 گفت: گروه مالی صبا تأمین به واسطه دارا بودن شرکت‌های سرمایه‌‏گذاری، کارگزاری اوراق بهادار، سبدگردان، کارگزاری بیمه، خدمات نرم‌افزاری مالی، طی نمودن مراحل نهایی تأسیس شرکت واسپاری و تملک 28درصد از شرکت تأمین سرمایه امین و همچنین اخذ کرسی هیات مدیره در تمامی ارکان بازار سرمایه از جمله بورس، فرابورس، بورس انرژی، بورس کالا، کانون نهادهای سرمایه گذاری و کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار، هلدینگ تخصصی برای ارائه خدمات مالی به شرکت‏های زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و شستا محسوب می‏شود.

به گفته میرطاهر این شرکت به عنوان بزرگ‌ترین گروه مالی حال حاضر کشور از حیث ارزش بازار، در سال‌های 1401 و 1402 رتبه نخست بازدهی فروش در ارزیابی همایش صد شرکت برتر ایران (IMI100)را کسب کرده است.

اصلاح پرتفوی صبا به سمت شرکت‌های با بازدهی نقدی بالا/ انتقال نماد صبا از فرابورس به بورس در سال گذشته

وی در ادامه انتقال نماد صبا از فرابورس به بورس را از دیگر دستاوردهای مهم این شرکت در سال مالی گذشته عنوان کرد و  گفت: افزایش سرمایه گروه مالی صبا تامین به 115000 میلیارد ریال، ارتقای رتبه اعتباری از -A  به A  توسط شرکت رتبه بندی اعتباری پایا، اصلاح پرتفوی سرمایه‌گذاری صبا به سمت شرکت‌های با بازدهی نقدی و سود تقسیمی بالاتر از دیگر اقدامات انجام شده در سال مالی گذشته بوده است.

پذیرش پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس، بزرگترین اتفاق چندسال اخیر بازار سرمایه

وی با اشاره به پیگیری فرآیند پذیرش و عرضه سهام شرکت‌های زیرمجموعه شستا در بازار سرمایه و به ویژه  شرکت نفت ستاره خلیج فارس گفت: پذیرش شرکت نفت ستاره خلیج فارس در بورس تهران را می‏توان بزرگترین اتفاق چند سال اخیر بازار سرمایه و مجموعه شستا دانست. با توجه به اقدامات انجام شده از سوی مجموعه صبا تأمین، به نظر می‌رسد پس از عرضه این شرکت به‏عنوان بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان و بزرگترین شرکت ایران از حیث شاخص فروش، ارزش بازار شستا، تاپیکو و صباتأمین به شدت تحت تأثیر قرار گرفته و افزایش یابد.

کسب رتبه نخست مشاوران پذیرش توسط کارگزاری صبا تامین

مدیرعامل گروه مالی صبا تامین با بیان اینکه شرکت کارگزاری صبا تامین در سال 1402 موفق به کسب رتبه نخست مشاوران پذیرش شرکت بورس اوراق بهادار تهران شد، تصریح کرد: عرضه اولیه آنتی بیوتیک‏سازی ایران با نماد بیوتیک در سال 1402، پیگیری و به‌سرانجام رساندن پذیرش نفت ستاره خلیج فارس، هلدینگ کشت و دام تامین، پتروشیمی بافت و پخش دارویی اکسیر به عنوان مشتریان درون گروهی شستا و پذیرش شیر پاستوریزه پگاه تهران، پگاه زنجان و صنایع بسته بندی فراورده‌های شیری پگاه به عنوان مشتریان برون گروهی بخشی از فعالیت این شرکت در حوزه پذیرش بوده است.

برنامه صبا برای توسعه صندوق‌های سرمایه‌گذاری

میرطاهر در ادامه از افزایش خالص ارزش سبدهای اختصاصی تحت مدیریت شرکت سبدگردان اندیشه صبا از 63000 میلیارد ریال به 103000 میلیارد ریال خبر داد و گفت: با توجه به اخذ موافقت اصولی تاسیس صندوق بازنشستگی تکمیلی اندیشه تامین در سال 1402، این صندوق در مرحله پذیره‏ نویسی و صندوق سرمایه‌گذاری سهامی ETF  در مرحله دریافت موافقت اصولی از سازمان بورس و اوراق بهادار قرار دارد.

خرید شرکت بیمه به صورت کنترلی و بهینه سازی پرتفوی مهم‌ترین برنامه سال آتی صبا

وی در ادامه به تشریح مهم‌ترین برنامه‌های آتی این شرکت در سال آتی پرداخت و گفت: از جمله برنامه های آتی این شرکت می‌توان به خرید سهام یک شرکت بیمه به صورت کنترل مدیریتی و خروج از شرکت‌های بیمه غیرمدیریتی اشاره کرد.

مدیرعامل گروه مالی صبا تامین در ادامه به برنامه عرضه اولیه نفت ستاره خلیج فارس و همچنین شرکت سنگ آهن مرکزی اشاره کرد و توضیح داد: تداوم فرآیند عرضه و پذیرش سهام شرکت‌های گروه شستا در بازار بورس و فرابورس ایران از دیگر راهبردهای این شرکت در سال آینده است.

میرطاهر افزایش سقف صندوق‌های فعلی و توسعه صندوق‌های جدید در شرکت سبدگردان اندیشه صبا را از دیگر برنامه‌های آتی این شرکت عنوان کرد و افزود: راه اندازی باشگاه مشتریان جامع مبتنی بر فعالیت شرکت‌های کارگزاری صبا تامین، کارگزاری بیمه تامین آینده و سبدگردان اندیشه صبا در دستورکار این شرکت قرار دارد.

به گفته وی بهینه سازی پرتفوی سرمایه‌گذاری‌های شرکت براساس شرایط روز بازار و اقتصاد کلان و حرکت به سمت DPS  محور شدن پرتفوی سرمایه‌گذاری‌ها مهمترین راهبرد آتی این شرکت محسوب می‌شود.

افزایش سهم DPS  از درآمدهای عملیاتی شرکت به بیش از 73درصد

گروه مالی صبا تامین در سال مالی منتهی به 31 اردیبشهت 1403 موفق به ایجاد سود خالص 7,223 میلیارد تومانی گردیده که 6,025 میلیارد تومان آن ناشی از سود سهام دریافتی از شرکت‌های سرمایه‌پذیر خود بوده است. پیگیری راهبرد اصلاح پرتفوی سرمایه‌گذاری و حرکت به سمت شرکت‌های با سود تقسیمی و بازده نقدی بالاتر باعث شده سهم DPS از درآمد عملیاتی شرکت که در سال مالی منتهی به 31اردیبهشت 1400 صرفا 39% بوده است، با طی کردن روندی رو به رشد در انتهای سال مالی منتهی به 31اردیبهشت 1403 به 74% برسد.

در ادامه این نشست پیشنهاد صورت‏های مالی حسابرسی شده این شرکت  و تقسیم سود 96 درصدی گروه مالی صبا تأمین به ازای هر سهم 420 ریال به تصویب مجمع عمومی عادی سالانه رسید.